Gemensamt konto och ekonomisk skuld i samboförhållande

Mitt ex kräver mig på pengar på ett lån som han anser att jag skrivit med honom. Skulden är på 26 000 kr. Jag har inte skrivit på något avtal och vi har haft gemensam ekonomi och varit kontohavare på samma konto. Han har varit egen företagare och inte haft något lönekonto. Vi separerade för fyra år sedan. Jag har studerat och haft studielån från 2007 - 2009. Det är under den här tiden han anser att han lånat mig pengar och satt in dessa på vårt gemensamma konto. Vi har handlat mat och haft det till diverse utgifter. Vidare så har han inte löst ut mig från det gemensamma boendet utan tagit över det utan att kompensera mig för det. Har han rätt till pengarna?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

Begreppet samboförhållande definieras i 1 § sambolagen och innebär att två personer stadigvarande bor tillsammans under ett parliknande förhållande och har ett gemensamt hushåll. Vid en bodelning i ett samboförhållande ska samboegendomen delas lika enligt 8 § sambolagen, om inte ett samboavtal har upprättats enligt 9 § sambolagen. Utefter den information som finns i frågan utgår jag ifrån att ett sådant avtal inte finns.

I en bodelning ingår enbart samboegendom. Enligt 3 § sambolagen utgörs denna egendom av gemensam bostad och bohag som är förvärvat för gemensamt bruk. Pengarna på kontot utgör inte bohag och ingår därför inte i bodelningen. Däremot, då ni båda var kontohavare samt förvarade gemensamma ekonomiska medel på kontot, så kan  "lag om samäganderätt" tillämpas. För att ditt ex ska kunna kräva pengar tillbaka, måste han kunna bevisa att det finns ett avtal mellan er, då huvudprincipen när det gäller samäganderätt är att vardera part äger hälften var. Om det inte finns ett samäganderättsavtal som klargör hur stor del som du och ditt ex äger, så kan det således kontateras att det blir svårt för ditt ex att bevisa att det finns en skuld på 26 000 kr.

När det gäller bostaden så är det tyvärr för sent för dig att framställa en begäran om bodelning, då detta ska göras inom ett år, se 8 § sambolagen. Denna begäran hade vidare enbart kunnat göras om bostaden var att se som samboegendom, alltså hade skaffats i syfte att du skulle flytta in där, alternativt att ni hade skaffat  bostaden gemensamt.

Hoppas du känner dig nöjd med svaret.

Bästa hälsningar Isabella Widjestrand

Isabella WidjestrandRådgivare