Gemensamt konto i samboförhållande

Hej. Jag och min sambo spar pengar tillsammans på ett konto som vi nyss har öppnat Vi har ett gemensamt konto som båda har rätt att plocka ut pengar i från. Men hur blir det om min sambo går bort ? Avslutas hans del av kontot och jag står som ensam kontoinnehavare med pengarna kvar.?

Lawline svarar

Hej!

Banktillgodohavanden utgör ej samboegendom eftersom de ej är bostad eller bohag (Sambolagen 3 §). De ska därför inte ingå i bodelning vid ena sambons frånfälle. Eftersom det sannolikt inte heller kan styrkas hur stor andel av tillgångarna på kontot som tillkommer var och en av er så kommer de att delas lika. Den avlidnes hälftendel ska därefter ingå i dennes kvarlåtenskap för att ärvas av de som står närmast i ordning enligt Ärvdabalken 2 kap, eller som blivit tillförordnade egendomen genom testamente. Viktigt att notera är att sambos ej har någon legal arvsrätt efter varandra, varför ett tetamente måste upprättas i dessa fall för att trygga den efterlevandes rätt till mer än 1/2 av banktillgodohavandet.

Sambolag:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20030376.HTM

Ärvdabalk:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19580637.htm

Vänligen

Patrik EmbladRådgivare