Gemensamt företag vid en äktenskapsskillnad

Hej. Jag och min man har skickat in anmälan om äktenskapsskillnad. Det är så att vi har ett företag gemensamt och jag vill sälja min halva medan han behåller den andra halvan. Så var det tänkt men nu börjar han hota mig att han kommer att köra företaget i botten och är inte alls samarbetsvillig. Vi har även gemensamma lån utanför företagen på ca 700' . Nu undrar jag vad ni råder mig att göra? Kan jag sälja min halva själv, utan hans godkännande? Vad händer med lånen när vi skiljs? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om vi börjar med företaget så kommer dina möjligheter sälja företaget bero på i vilken bolagsform ni bedriver verksamheten i. Det finns 3 tänkbara former av bolag ni skulle kunna använda er av: aktiebolag, handelsbolag eller enkelt bolag. Om ert företag är ett aktiebolag har du som utgångspunkt alltid rätt att sälja din andel, dvs. dina aktier, se 4:7 aktiebolagslagen som du hittar här. Om din man sänker värdet på företaget kommer han att bli skadeståndsskyldig till bolaget oavsett om han gör det i ställning av aktieägare eller styrelseledamot enligt 29:1 eller 29:3 ABL. För de flesta beslut av båda stämman och styrelsen gäller ett majoritetskrav på mer än hälften av rösterna, vid lika blir ordföranden utslagsgivande. Det finns alltså möjlighet att du kan hindra beslut som förstör aktiebolagets verksamhet innan du säljer dina aktier. Du har också en möjlighet att påkalla en likvidation av aktiebolaget om din man missbrukar som ställning och bryter mot bl.a. aktiebolagslagen enligt ABL 25:21, här, vilket innebär att verksamheten avvecklas och kvarvarande kapital i bolaget delas ut till aktieägarna.

Är företaget ett Handelsbolag eller ett enkelt bolag gäller i stället lagen om handelsbolag och enkla bolag, bolagslagen. Ett handelsbolag behöver vara registrerat, men för ett enkelt bolag krävs endast att ni avtalat att samverka för gemensamma ändamål och att ni förpliktigat er att verka för det ändamålet. Det är alltså möjligt att ha ett enkelt bolag utan att vara medveten om att man har det och i så fall gäller reglerna i bolagslagen för eran samverkan. Det krävs det för en försäljning av sin andel att övriga bolagsmän samtycker om det innebär att det tillkommer en ny bolagsman, se 2:2 HB. Det finns även här ett skadeståndsansvar för bolagsmän som skadar bolaget i, 2:14 HB. Vill du endast utträda ur bolaget kan du kräva att bolaget ska likvideras. Om bolagsavtalet löper på obestämd tid kan du säga upp det när som helst. Om det löper på bestämd tid kan du endast säga upp om en bolagsman åsidosätter sina skyldigheter eller om det annars finns en viktig grund. Du kan alltså ändå ha rätt att likvidera bolaget om din man förstör verksamheten. se 2:24-25 HB här. Om bolaget likvideras kommer kvarvarande egendom skiftas ut mellan ägarna.

Du har alltså goda möjligheter att komma ur företaget även utan att sälja det genom likvidation och om din man förstör verksamheten kan han komma att få betala tillbaka till bolaget genom skadestånd.

Angående det gemensamma lånet. Era skulder kommer inte att påverkas genom bodelningen, man delar bara på nettotillgångarna. Se äktenskapsbalken 11:2, här. För gemensamma lån är man oftast solidariskt betalningsansvarig, vilket innebär att borgenären kan kräva betalning full betalning av båda gäldenärerna. Den som betalat kommer då att få kräva tillbaka den andel denne inte skulle betalad av den andra gäldenären. Lånet kommer som sagt att förbli opåverkat av er skilsmässa men ni kan alltid gå till borgenären och dela på betalningsansvaret. Men det kräver att borgenären går med på det, vilket ställer krav på bådas betalningsförmåga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare