Gemensamt boende vid skilsmässa

Hej!

Måste man vara gift tills huset är sålt .Jag äger huset 100% maken står med som låntagare. Vi ska skiljas, maken påstår att vi måste vänta tills huset är sålt med att skicka in gemensamt skilsmässa papper.

Behöver snabbt svar!

Mvh/Maria

www . mariakarlsson63@hotmail.com

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Det finns ingen lag som anger att ni måste vara gifta tills huset är sålt. Om ni inte längre är gifta men bor där tillsammans så har du rätt att be din make flytta ut. Detta då han inte längre har rätt till huset. Förslagsvis kan ni skriva ett avtal som båda undertecknar där ni uppger att ni ska bo i huset tillsammans tills det är sålt trots att ni inte är gifta.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare