FrågaSKATTERÄTTAvdrag21/08/2015

Gemensamt avdrag för dubbel bosättning

Hej! Jag och min sambo ska flytta till en annan stad för att arbeta i två år. Vi har skaffat en hyresrätt på den nya orten och kommer att behålla min bostadsrätt på den gamla. Endast mitt namn står på hyreskontraktet. Vi vill göra avdrag för dubbelt boende. Jag har 2 frågor:

1. Kan vi dra av halva kostnaden för hyresrätten var?

2. Var ska vi vara folkbokförda?

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

1. Enbart den som står på hyreskontraktet kan medges avdrag för boendeutgifterna. Ni får därför sinsemellan komma överens om hur ni vill del upp avdraget i efterhand. Anledningen är att din sambo inte kan visa för Skatteverket att hon faktiskt står för hyresutgifterna. Det styrks normalt med en kopia av hyreskontraktet/hyresavi.

2. Ni ska vara folkbokförda på den adress där ni tillbringar merparten av er dygnsvila. Det innebär, om jag har uppfattat din fråga rätt, att ni ska vara folkbokförda på hyresrätten.

Vänligen

Soroosh ParsaRådgivare