Gemensamma skulder vid makes bortgång

Hej!

Vad händer med våra gemensamma skulder om min make dör?

Att jag behöver sälja huset är jag medveten om men jag undrar om jag även kan bli tvungen att sälja det som är min enskilda egendom för att lösa skulderna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring dödsbo, bouppteckning och så vidare finns i Ärvdabalken (ÄB). När någon avlider så övertas dennes skulder och tillgångar av dödsboet, och skulderna ska jämte tillgångar antecknas i bouppteckningen (ÄB 20 kap. 4 §).

Om din make har skulder som bara han ansvarar för, kommer du aldrig bli tvungen att betala dem eftersom man inte ärver skulder i Sverige. Om ni har ett solidariskt betalningsansvar för ett gemensamt lån (vilket är det normala när man lånar tillsammans) innebär det att banken kan kräva endera av er på hela skulden, och om en av er då dör kan banken endera kräva dödsboet på hela eller del av lånet, eller kräva den av er som lever på hela eller en del av lånet.

Mest sannolikt är att banken kräver dödsboet på hela beloppet eller att efterlevande maken kommer överens med banken om att ta över lånet. Om hela lånet löses med dödsboets medel så kan dödsboet kräva den andre låntagaren på hälften. Det kallas regressrätt, men har ingen praktisk betydelse om inte din make har barn från ett tidigare förhållande. Finns det inte pengar i dödsboet för att lösa lånet kan banken kräva den andre låntagaren, dvs dig på beloppet. Ytterst kan dödsboet bli försatt i konkurs.

Vad gäller din enskilda egendom är den inte skyddad från ett lån som du ansvarar för solidariskt med din make. Reglerna kring enskild egendom finner du i Ärvdabalken och Äktenskapsbalken, och de reglerar vem som ärver enskild egendom samt vad som ska ingå i en bodelning vid äktenskapsskillnad. Detta betyder alltså att beroende på hur stor skulden är, kan du behöva använda din enskilda egendom för att betala av den.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Maria MakdesiRådgivare