Gemensamma skulder vid äktenskapsskillnad

Hej! Jag har skulder kvar efter min skillsmässa. Dessa skulder var min xfrus och mina gemensamt. Vissa av dom iaf. Vissa lån var för en assistans kring våran dotter som egentligen xfrun stod för och andra skulder lånade vi (jag) upp för att renovera färdigt vårat hus. Min xfru fick inte låna då utan jag gjorde det. Nu har vi hamnat i en konflikt pga detta. Hon säger att det inte är hennes skulder. Bara mina. Vad gäller egentligen kring detta? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Huvudregeln vid skilsmässa är att var och en svarar för sina egna skulder. När man gör en bodelning ska skulderna dras av från den personens del av giftorättsgodset, 11 kap. 2 § äktenskapsbalken.

Om ni bråkar om vem skulden hör till handlar det om bevisning. Om någon har tagit ett lån hos en bank och står på det lånet är utgångspunkten att det enbart är den personens skuld. Om det skulle vara så att lånet egentligen är gemensamt måste det kunna ledas i bevis, vilket kommer vara svårt om det bara är en person som står på lånet och det inte finns några dokument som säger något annat.

Jag förstår det dessutom som att er skilsmässa har gått igenom. I så fall har ni antingen kommit överens om bodelningen och skickat in den till Skatteverket eller så har ni lämnat över det hela till en bodelningsförrättare. En bodelningsförrättares beslut kan klandras inom fyra veckor, 17 kap. 8 § äktenskapsbalken. Om ni däremot har kommit överens om hur bodelningen skulle se ut blir det svårt att i efterhand hävda att det ska se ut på ett annat sätt.

Sammanfattningsvis är det alltså en bevisfråga om en skuld är gemensam eller individuell. Om du står skriven på lån och ni har gått igenom en skilsmässa kommer det bli svårt för dig att kräva att ni ska stå för dessa skulder gemensamt.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars går det bra att kommentera nedan!

Med vänliga hälsningar,

Henrik ÄrnlövRådgivare