Gemensamma lån

Hej! Min man och jag har ett gemensamt bolån där vi är solidariskt betalningsskyldiga. Jag vill betala av 1/3 av lånet med "egna" sparade pengar. Jag vill inte riskera att betala de resterande 2/3 för "egna" pengar vid en eventuell bodelning/skilsmässa bara för att min man inte har lust att betala av lånet. Han har tillgångar som täcker hans del av lånet, men han placerar dem hellre i aktier/fonder. Finns det något sätt att komma runt detta dilemma? Kan min man exempelvis skriva över 2/3 av lånet på sig (om detta accepteras av banken)? Går det att skriva skuldbrev eller något annat trots att vi är gifta? Eller, räknas våra samtliga tillgångar (ej gemensamma, utan egna sparkonton) ihop vid en skilsmässa, så det ändå inte spelar någon roll?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline.

För det fall att ni är solidariskt betalningsskyldiga så innebär detta att banken kan vända sig till vem som helst av er för att kräva in betalning. För det fall att du betalar av 1/3 av skulden så kan de ändå kräva dig på resterande del av lånet. Skulle de göra det så får du dock en fordran på din man motsvarande halva lånet. Om man vill komma runt detta så får man skriva halva lånet på dig och halva lånet på din man vilket innebär att ni blir var för sig betalningsskyldiga för halva lånet. Det krävs dock att banken accepterar att skriva om lånen.

Robert LindströmRådgivare