Gemensamma barns rätt till laglott

Hej, Vi är sambo och har 3 gemensamma barn. vi har också skrivit ett inbördestestamente -88. Kan vi skriva något avtal där lag lotten inte behöver betalas ut förrän båda har gått bort?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline med din fråga!

Jag antar att ni genom ert testamente har reglerat så att den först avlidne av er testamenterar all, eller åtminstone större delen av sin egendom till den kvarlevande. Ett sådant testamente er emellan kan dock aldrig direkt beröva era barn deras legala laglotts-rätt, likt vad som skulle varit fallet om du och din partner gifter er. Det finns alltså inget ni själva kan göra för att "förhindra" att era barn ska kunna kräva ut deras laglott om någon av er går bort.

Däremot kan barnen själva, när arvssituationen väl uppstår såklart välja att avstå från att plocka ut sina laglotter. Era barn kan även skriva ett avtal där de uppger att de tänker avstå från att plocka ut sina arv i framtiden, men ett sådant avtal kan i praktiken inte heller slutgiltigt beröva barnen deras rätt till laglott. Ett sådant avtal kan nämligen enligt 17:2 Ärvdabalken inte göras gällande gentemot barnen om de inte i och med avtalet fått ett skäligt vederlag. Vad som är skäligt kommer bedömas bland annat i förhållande till förmögenhetsförhållandena när avtalet skrevs.

Om ni önskar hjälp med att upprätta ett sådant avtal är ni varmt välkomna att vända er till vår avtalstjänst, eller till vår samarbetspartner familjens jurist. De har mångårig erfarenhet av familjerätt och har kontor i flera städer runt om i landet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

MVH

Anton PeterzénRådgivare