FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt27/08/2014

Gemensam vårdnad och flytt

Hej, Min sambo har delad vårdnad med sitt ex om deras 7 åriga dotter. De bor i olika kommuner, han flyttade ut från kommunen, och mamman bodde fram tills nyligen kvar med dottern. I fredags, i samband med att vi hämtade dottern på den vanliga adressen fick vi veta att "på måndag ska du lämna på vår nya adress" i en annan kommun. Vår fråga är då om mamman bara kan flytta med dottern och folkbokföra sig i en kommun längre bort utan pappans underskrift? Detta innebär också skolbyte, då dottern börjar första klass den 20/8, men det har vi inte heller fått några papper om. Och oss veterligen så krävs båda vårdnadshavarnas underskrift vid inskrivning i skola. Det finns en dom från februari 2014 som anger boende och umgänge. Deras gemensamma son har sitt permanenta umgänge hos oss, och mamman är extremt motarbetande.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När föräldrarna har gemensam vårdnad så är båda vårdnadshavare för barnet enligt 6:11 och 6:13 FB, https://lagen.nu/1949:381. Vårdnadshavaren har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter. I princip krävs det att föräldrarna tar gemensamma beslut. Den andra föräldern får inte ensam fatta beslut av ingripande betydelse för barnets framtid, om inte barnets bästa uppenbarligen kräver det. Att flytta till en annan kommun med skolbyte och allt vad det innebär är ett beslut som är av ingripande betydelse för barnet.

Samtycke från den andra föräldern krävs även om barnet ska bli skriven på en ny adress i enlighet med 7a § Folkbokföringslagen. Lagen anger att barnet ska vara skriven på den adress som föräldrarna kommer fram tillsammans, om barnet kommer bo hos föräldrarna lika mycket.

Vid gemensam vårdnad är det en förutsättning att föräldrarna kan samarbeta i frågor som rör barnet. Utifrån din fråga låter det som att mamman inte kan samarbeta med pappan kring barnet.

Ellinor SvenssonRådgivare