FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt19/01/2018

Gemensam vårdnad men pappan svarar inte

Jag och min man har ett barn 6 år. Vi har gemensam vårdnad av barn. Efter vi skiljas pappa svara inte telefon, svara inte sms, komma inte att besöka barn.

Barn är ledsen , Vad skulle jag göra om detta?

Kan barn fick hjälpen från Polis att se pappa? Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga!

Barnet ska få umgås med föräldern som barnet inte bor med (6:15 Föräldrabalk), så en förälder kan kräva att få träffa sitt barn som denne inte bor med. Barn kan tyvärr inte kräva att få träffa sin förälder, så du kan inte gå till polisen och be om hjälp att få umgänge ordnat åt ditt barn. Du kan däremot kontakta socialtjänsten där du bor och be dem hjälpa er med familjerådgivning eller stöd.

Om du är orolig för att ditt barns pappa har försvunnit kan du kontakta polisen och anmäla honom som försvunnen.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare