FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag20/03/2015

Gemensam firmateckning för handelsbolag

Hej! Vad kallas den lösning där båda bolagsmännen i ett handelsbolag måste medverka för att kunna ingå bindande avtal för bolaget? Hur ska man gå tillväga för att införa detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor!

När två (eller fler) personer i ett handelsbolag måste medverka för att bolaget ska kunna ingå bindande avtal kallas det för att bolagets firma tecknas av flera personer gemensamt. För att uppnå en sådan situation ska ett avtal upprättas i vilket just detta ska framgå (en sådan bestämmelse kan även skrivas in i bolagsavtalet). Detta avtal ska registreras hos Bolagsverket.

Det kan tilläggas att även om ett sådant avtal existerar har en enskild bolagsman rätt att vidta en åtgärd som inte tål att bli uppskjuten, om den andra bolagsmannen inte hinner tillkallas eller om hen är sjuk eller av någon annan anledning inte kan ta del i bolagets förvaltning (se 2 kap. 3 § tredje stycket lagen om handelsbolag och enkla bolag).

Hoppas du fick svara på dina frågor.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare