FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/09/2014

Gemensam bostad vid bodelning

Jag ska skilja mig,vi har varit sambo sen 2004.Gift sen 2011.Inga äktenskapsförord finns. Vi köpte huset 2007,för 1000000kr,vi står båda på huset,50/50. Vad gäller i detta fall? Ska inte en bodelning göras,enligt lagen? Ska inte jag kompenseras dvs lösas ut från huset eller ska jag som min man säger ge honom huset som gåva.Det finns även skoter,motorcykel bil(100000kr)

Lawline svarar

Hej, och tack för du vänder dig till Lawline.

När ett äktenskap upplöses skall bodelning ske. Maken som får den gemensamma bostaden skall då räkna av värdet av denne från sin del i bodelningen. Blir det inte tillräckligt med egendom över för att täcka värdet, får maken som övertar bostaden ersätta den andra med pengar.

Det jag beskrivit stadgas , 9 kap 1 § Äktenskapsbalken (ÄktB), 10 kap 8 och 10 §§ ÄktB.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alfred PeterssonRådgivare