Gemensam bostad - sambo

Hej. jag och min sambo ska separera. vi bor i en hyresrätt och han står på kontraktet. Hur kan jag få en lägenhet? Jag är arbetslös och sjukskriven? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga beror till stor del på om hyresrätten är att se som er "gemensamma bostad" enligt sambolagen.

Om bostaden är att se som er "gemensamma bostad" har du rätt att överta den vid en sambodelning om du har ett större behov av den än din föredetta sambo (16 § sambolagen). Vid behovsbedömningen tar man bland annat hänsyn till vem som enklast kan hitta en ny bostad, vem som ska ta hand om eventuellt gemensamt barn o.s.v.

Hyresrätten är att anse som er "gemensamma bostad" om den förvärvats för gemensamt bruk. Avsikten vid förvärvet skall alltså ha varit att ni skulle använda bostaden tillsammans. För att avgöra denna får man bl.a. ta ställning till när hyresrätten förvärvades. Om den förvärvades innan ni hade träffats är den sannolikt inte att anse som förvärvad för gemensamt bruk. Om den å andra sidan förvärvades i nära anslutning till ert samboskap är den däremot sannolikt att anse som förvärvad för gemensamt bruk. Detta gäller oavsett vem som står på kontraktet.

Kort sagt, om bostaden inte är att se som er "gemensamma bostad" enligt sambolagen har du sannolikt ingen rätt att bo kvar. Om bostaden däremot är att se som er "gemensamma bostad" har du rätt att ta över den om du har störst behov av den.

Lawline RådgivareRådgivare