Gemensam bostad, när blir det samboegendom?

Hej! Min man och jag har skiljt oss. Vi har två barn tillsammans. För att han ska kunna bo kvar i huset som våra barn älskar så står vi båda kvar som ägare. Han fick inte ta över lånen själv. Jag har flyttat till en hyresrätt. Nu har det dock blivit så att min fd man träffat en ny kvinna och dom är snart är redo att flytta ihop. Om jag ändå fortsätter att stå kvar som ägare vad gäller då? Får hon någon rätt till huset om dom separerar igen? Vad händer om min fd man avlider? Bör vi skriva något? Hon har inga barn ska jag tillägga.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Om din före detta man och hans nya kvinna väljer att bo tillsammans i det hus som du fortfarande äger så blir de sambos. För att enligt lag betraktas som sambos krävs att två personer stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har ett gemensamt hushåll. Detta framgår av sambolagen och om så är fallet kommer din före detta man och hans nya kvinna att vara sambor enligt lagens mening.

För att huset ska räknas som samboegendom krävs att egendomen, det vill säga huset, ska ha förvärvats för gemensam användning. I detta fall har huset inte förvärvats för gemensam användning eftersom din före detta man redan har huset och det är inte förvärvats av dem tillsammans.

Vid en eventuell separation mellan din före detta man och hans nya kvinna kommer bodelningen att ske med utgångspunkt i samboegendomen, eftersom huset inte är samboegendom är det inget som kommer att delas vid en bodelning. Utan huset är din före detta mans egendom.

Ovan nämnda gäller om de fortsätter att vara sambos, skulle de däremot ingå äktenskap är det äktenskapsbalkens regler som tillämpas vilket innebär att situationen skulle se annorlunda ut.

Har du fler frågor hör gärna av dig igen.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare