FrågaFAMILJERÄTTBodelning07/05/2014

Gemensam bostad vid bodelning

Hej Jag är på väg att köpa hus och min pojkvän ska bo med mig. Han kommer att betala en del av kontantinsatsen och betala en del av lånet varje månad. Jag kommer ensam att stå som ägare på huset samt stå på hela skulden. Vad händer om vi går isär, vad har han för rätt till huset? Vad säger sambolagen om detta.

Lawline svarar

Hej,

Eftersom du köper bostaden för att du och din pojkvän gemensamt ska bo i den, utgör fastigheten samboegendom (3§, 5§ 1 pt sambolagen). Detta medför att om samboförhållandet skulle upphöra genom att ni flyttar isär, kan någon av er begära bodelning, varpå fastigheten ska ingå i bodelningen (2§, 8§ sambolagen). Fastighetens värde kommer sedan (efter avdrag av personliga skulder) att delas lika mellan er båda (14§ sambolagen).

För att undvika att fastigheten ska ingå i en framtida bodelning, kan du och din pojkvän skriva ett samboavtal där ni klargör att fastigheten inte ska ingå i en eventuell bodelning. Ett sådant samboavtal ska vara skriftligt och undertecknas av båda sambos (9§ sambolagen). Om ni upprättar ett sådant samboavtal på ett korrekt sätt, kommer du vid en separation att behålla hela fastigheten.

Sambolagen hittar du https://lagen.nu/2003:376.

Med vänlig hälsning,

Olle AnderssonRådgivare