FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal17/07/2017

Ge fastighet i gåva

Vill skriva över en fastighet till mina barnbarn.

Hur går vi tillväga?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Vill du ge din fastighet till dina barnbarn är det fullt möjligt att upprätta en gåvohandling som reglerar detta. Gåvohandlingen ska upprättas ungefär som ett vanligt fastighetsköp, där det istället ska framgå att det rör sig om en gåva. För att göra ett giltigt sådant avtal gäller följande:

1. En skriftlig gåvohandling

2. Gåvohandlingen ska vara undertecknad av både givaren och mottagaren

3. Gåvohandlingen ska innehålla uppgift om köpeobjektet (fastigheten) och att det är en gåva.

4. Gåvohandlingen ska innehålla en överlåtelseförklaring.

Eftersom det är en stor och komplicerad transaktion rekommenderar jag alltid att man har hjälp av en mäklare eller jurist vid sådan transaktion. Vill ni att våra jurister ska ta kontakt med er kan ni nå dem på www.lawline.se/boka eller om ni vill prata med någon om hur det fungerar mer specifikt kan ni ringa vår kostnadsfria telefonrådgivning på 08-533 300 04 mån-fre 10-16.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare