Ge bort enskild egendom

Jag har fått svar på frågan när det gäller egendom men kan jag som gåva ge bort pengar som jag ärvt som enskild egendom? Enligt en dom i HD har jag bara rätt att ge bort 25 % av beloppet. Eller har jag fel?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om det är din enskilda egendom föreligger generellt sett inget hinder för dig att ge bort pengarna. Det är svårt att veta på vilken grund HD i den dom du läst dömt att personen i målet endast fick ge bort 25 % av summan. Vad jag kan tänka mig är att det exempelvis var att personen som ville ge bort egendomen själv hade fått denna genom gåvobrev med ett sorts förbehåll, vilket inte är helt ovanligt. Sådana förbehåll kan exempelvis innebära att gåvan inte får överlåta egendomen fritt eller endast till specifika personer. Ett sådant gåvoavtal är i så fall bindande. En annan anledning till att du eventuellt inte får ge bort hela summan är ifall du har bröstarvingar i livet, då de har rätt att ärva halva arvslotten. Ger du i sådant fall ändå bort pengarna och kan det hända att den bortgivna egendomen kan återbäras för att bröstarvingen ska få ut sin laglott.

Jag hoppas att du fick viss ledning i ditt fall!

Lycka till!

Amanda Strömblad LarssonRådgivare