FrågaAVTALSRÄTTGåva16/10/2017

Ge bort del av bostadsrätt som gåva

Hej jag vill att min son ska stå på min bostadsrätt kontrakt som halva ägare så han inte behöver "hyra i andra hand" från mig. Jag vill säga att jag ge min son som gåva halva bostadsrätt.

Hur gör jag? Kan ni hjälpa mig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis ska sägas, att gåvoskatten är avskaffad i Sverige (8 kap 2 § inkomstskattelagen). Alltså spelar det inte någon roll hur mycket gåvan är värd.

En gåva har inga formkrav och kan ske muntligen. Att föredra är dock att du skriver och undertecknar ett gåvobrev. Gåvobrevet bör alltså vara skriftligt, innehålla en förklaring av vad givaren överlåter som gåva och båda parter, det vill säga du och din son, bör skriva under gåvobrevet.

Förskott av arv

I gåvobrevet kan du skriva att gåvan inte är ett förskott på arv. Har du inte någon annan än din son som ärver henne, spelar det dock inte någon roll. Har du dock fler barn, som inte får ta del av bostadsrätten som gåva, kommer gåvan att ses som förskott på arv och din son får avräkna delen av bostadsrätten på ett senare arv. Men det är som sagt möjligt att skriva att fastigheten inte ska vara förskott på arv i gåvobrevet.

Lån

Finns det lån på fastigheten, som överstiger 85% av taxeringsvärdet, så anses det inte längre vara en gåva. Det blir istället fråga om köp och ni syskon kan i sådana fall behöva betala stämpelskatt, vilken utgår med 1,5 % av bostadsrättens värde.

Råd

Jag rekommenderar att du bokar tid med en av våra jurister, så att du kan sitta med en kunnig jurist och få en noggrann genomgång, samtidigt som du kan ställa frågor. Du kan boka tid på http://lawline.se/boka.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare