Ge bort ärvd egendom

Hej.

I höstas avled min farfar och i hans testamente stod det att hans arvingar ska ärva honom och att min farmor inte har någon rätt i dödsboet eftersom ägodelarna delades upp mellan farfar och farmor när dom skildes för snart fyrtio år sen.

Saken är den att min farbror planerar att ge massa saker till min farmor fast det stod i farfars testamente att hon inte hade någon rätt till detta. Är det inte ett brott mot min farfars testamente?

Min pappa vill inte att farmor ska ha några saker men min farbror struntar i vad han tycker.

Vad ska man göra i detta fall?

Tacksam för svar.

MVH

Jennifer

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rent juridiskt går det till så att det sker ett arvsskifte efter din farfar där hans kvarlåtenskap fördelas mellan hans arvingar. Din farbror kommer få sin del, din pappa sin del och eventuella övriga arvtagare sin del. Allas respektive arv är sedan denna personens egendom. Din farbror får göra vad han vill med sin egendom, testamentet kan inte hindra honom från att ge av sin egendom till din farmor. Testamentet innebar endast att din farmor inte hade någon arvsrätt efter din farfar och därför inte skulle vara med och dela på arvet vid arvsskiftet. Det enda ni kan göra är att prata med varandra och se om det går att komma fram till en lösning där alla känner att det känns okej.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Hanna RappmannRådgivare