FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt28/11/2017

Gåvotarna inträder i gåvogivarens skattemässiga situation enligt kontinuitetsprincipen

Min pappa vill överlåta sitt sommarhus på mig och min syster. Huset är nyligen värderat och lånen på huset är i paritet med värdet. Vi har ytterligare fyra syskon som inte kan/vill ta över huset av olika anledningar. Min pappa vill bo kvar i huset efter han överlåtit det på oss.

Är ett överlåtande en enkel sak att göra? Räknas det som förskott på arv? Vad kan det innebära skattemässigt för mig/min syster/pappa? Jag utgår ifrån att vi behöver ta in en jurist för att skriva allt ordentligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

På grund av att du pratar om "förskott på arv" förstår jag att du, med överlåtelse, menar egentligen gåva. Mitt svar utgår ifrån att så är fallet. Är det inte så är du välkommen att återkomma med följdfrågor.

En överlåtelse kräver ett gåvobrev som gåvotagarna kommer att använda för att söka lagfart hos Lantmäteriet. Du kan exempelvis be om vägledning från dem som har alla uppgifter tillgängliga. Man måste inte men kan givetvis anlita en jurist.

Gåvan ska räknas som förskott på arv om gåvogivaren inte specificerar något annat i gåvobrevet. Presumtionen är att det räknas som förskott på arv, men den kan brytas om gåvogivaren uttrycker en annan vilja.

Skattemässigt inträder gåvotagarna i gåvogivarens skattemässiga situation enligt kontinuitetsprincipen. Detta innebär att ni, när ni säljer huset i framtiden, kommer att använda pappans omkostnadsbelopp för beräkning av kapitalvinsten.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Ovan svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar,

Sotirios ApostolouRådgivare