Gåvor till andra som minskar barnens arv

Kan man innan sin död och vid sinnestfulla bruk skriva över allt på någon annan, så barnen verkligen inte ärver annat än kläderna på kroppen ?

Jag gör väl vad jag vill med mina tillgångar så länge jag inte är medicinskt sjuk e.x ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 7 kap 4 § ÄB står det att gåvor som är att likställa med testamente kan behöva återbäras av den som fått egendomen. Detta just för att man inte ska minska värdet på sin egendom innan man går bort för att barnen inte ska kunna ärva något. Ett exempel på gåvor som är att likställa med testamente är gåvor där givaren väntar döden inom en jämförelsevis kort tid. När man räknar ut vad barnen ska få ärva räknar man med gåvorna som om de fortfarande finns kvar hos givaren. Om egendomen som faktiskt finns kvar inte räcker till för att ge barnen deras uträknade andel kommer gåvan behöva återbäras från mottagaren, eller så får denne ersätta gåvan med dess värde.

Det finns med andra ord ett skydd för denna typ av gåvor som du nämner. Eftersom man inte får testamentera bort mer än hälften av ens egendom till någon annan än ens barn så ska man enligt lagstiftarna heller inte kunna kringgå reglerna genom att skänka bort allt innan man går bort, vilket ju skulle få samma effekt som ett testamente i stort sett. Detta trots att man gör det med helt fri och klar vilja.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare