FrågaAVTALSRÄTTGåva07/11/2017

Gåvor är bindande så fort de har fullbordats

Hej! Jag och min sambo har fått en katt från hans syster då den inte gick ihop riktigt med en av hennes katter. Vi har haft henne i flera månader nu, problemet är bara att från början så övertog hans syster katten från en vän till henne som nu vill ha katten tillbaka. Vi vill verkligen inte lämna tillbaka henne och hon verkar trivas jättebra här, när hon kom hit var hon underviktig och väldigt skygg, nu är hon själva motsatsen. Samtidigt som det inte känns rätt att skicka katten fram och tillbaka då den absolut inte skulle må bra av det.

Har hon rätt att ta tillbaka katten? Hon har inte lånat ut henne utan gav bort henne helt och hållet, och det finns sms-konversationer som bevis på det.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag förstår dig rätt har din sambos syster fått katten av hennes vän. Din sambos syster har sedan gett katten till dig. Det som är intressant ur ett juridiskt perspektiv är om din sambos systers vän är bunden av gåvan. Eftersom gåvan har överlämnats (fullbordats) och ni kan bevisa att katten var menat som en gåva, ser jag ingen anledning till att gåvan inte skulle vara bindande (1 § Lag (1936:83) angående vissa utfästelser om gåva). Hon har alltså inte rätt att ta tillbaka katten.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Tveka inte på att höra av dig om du har fler frågor!

Carl Trolle OlsonRådgivare