FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt25/06/2017

Gåvogivaren är skattskyldig för inkomsten man ger som gåva

Jag bor utomlands men har en pensionsförsäkring som betalas ut till mitt svenska konto. Jag vill ge min son (boende i Sverige) dessa pengar ca 900 kr/mån.

Måste han betala skatt för dessa och måste jag redovisa dessa till Skatteverket (jag har SINK-skatt på min pension)?

Är det någon skillnad om han får pengarna som en klumpsumma en gång om året?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Transaktionsordningen är så här: Först får du pengar från din försäkring och sedan ger du dessa pengar som gåva till din son. I så fall är det du som får inkomsten och måste betala skatt för detta. Detta innebär att det är fortfarande du som ska redovisa inkomsten. Själva gåvan är skattefri, så han behöver inte betala någon skatt.

Det är en annan fråga om du väljer, ifall det är möjligt enligt din försäkring, att det fortsättningsvis ska vara han som får pengarna istället för dig. I så fall kommer pengarna inte alls till dig och det är din son som blir deklarations- och skattskyldig.

Det spelar ingen roll om han får pengarna månadsvis eller som en klumpsumma, inkomsten ska ändå deklareras normalt.

Ovan svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar

Sotirios ApostolouRådgivare