FrågaFAMILJERÄTTBodelning18/05/2014

Gåvobrev tillräckligt för enskild egendom?

En asiatisk tjej var gift med en svensk man i Sverige utan äktenskapsförord, Hon fick gåvobrev från sina föräldrar en lägenhet i hennes hemland. Det skrevs i gåvobrev tydligt att hon fick dessa som enskild egendom för alltid. Hon har inte registrerat gåvobrev hos skatteverket i Sverige. Skilsmässan blev klart vid augusti 2013, men bodelning har inte klart.

Den svenska mannen tycker att det fanns ingen äktenskapsfrörordet, därför gåvobrevet inte är giltiga och det skulle ingå i bodelning. Alltså han tycker att han få dela lägenhet som ligger i Asien.

Så frågor är: Vad är det som krävs för ett gåvobrev(som gäller för egendom finns utanför Sverige) bli giltigt i Sverige? Måste den registreras hos advokat eller hos Skatteverket? Måste den skrivs i äktenskapsförord? Eller måste den svenska maken informeras och skrivs under för att han är enigt att det är en enskild egendom?

Tack så mycket på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Enligt 7:2 p. 2 äktenskapsbalken (ÄktB) är egendom enskild om make fått den i gåva med villkor att den ska vara mottagarens enskilda. Det krävs ingen registrering av gåvobrevet och inte heller att den andre maken ska informeras om gåvan eller villkoret. Gåva är också en självständig grund för enskild egendom, varför egendomen är enskild oavsett om det finns ett äktenskapsförord eller inte. Om gåvan är giltig enligt de regler som finns i hemlandet ägs den därmed av frun och utgör enligt svenska regler enskild egendom. Lägenheten ska därför inte ingå i bodelningen, jfr 10:1 ÄktB.

Äktenskapsbalken hittar du https://lagen.nu/1987:230.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare