FrågaAVTALSRÄTTGåva04/08/2017

gåvobrev och försäljning av del i fastighet

Min bror och jag fick 2012 våra föräldrars fastighet som gåva. Ombyggd sommarstuga med 1275 m2 tomt.

Villkor för gåvan; föräldrarna skall bo kvar så länge de kan.

Fastigheten är belastad med två servitut.

1. Grannfastigheten har rätt att dra vatten från brunnen på fastigheten.

2. Det nyligen indraget kommunalt vatten och avlopp Va ledningar till grannfastigheten går genom tomten.

Vi har båda gemensamt stått för underhållet.

Min bror vill nu köpa ut mig. Vi tycker båda att detta på sikt är den vettigaste lösningen.

Vår far som fortfarande lever skall få bo kvar så länge han kan.

Taxeringsvärdet på fastigheten är 1.374 milj Läget är attraktivt försäljningsvärde bör ligga på 2,5-3,5 milj

Hur går vi tlll väga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Din fråga är hur ni ska gå till väga för att din bror ska kunna köpa ut dig ur fastigheten. För att besvara frågan kommer jag fastställa gällande rätt och ge förslag på en lösning.

Gällande rätt och lösning

Detta är i huvudsak en avtalsrättslig fråga. Faktum är att det inte finns något egentligt hinder mot att en överlåtelse sker så länge din far kan fortsätta att bo kvar i villan. Vill du vara extra säker på att din bror inte får för sig att bryta mot villkoret kan du kräva att din far och din bror vid överlåtelsen skriver ett nyttjanderättsavtal med samma innehåll som gåvobrevet. Du kan också i köpeavtalet ha med detta som ett särskilt villkor.

Nästa steg är att komma överens om ett skäligt pris och där rekommenderar jag att du och din bror tillsammans bestämmer er för en värderingsman. Det är viktigt att slippa bråka om priset.

Ni bör också anlita en besiktningsman vardera för att undvika att ni i framtiden får en anledning att bråka om köpet.

När det gäller servituten så ska de framgå av köpekontraktet.

I övrigt så är egentligen bara att underteckna köpekontraktet, din bror överför summan och ordnar med lagfart på hela fastigheten. Vi på Lawline kan hjälpa er att upprätta ett köpekontrakt. Det finns även mängder av mallar tillgängliga online.

Att din far har en rätt att bo kvar under sin livstid är egentligen inget problem utan det står sig, särskilt om din bror och far tecknar ett särskilt avtal och det skrivs in i köpekontraktet. I övrigt så går det egentligen till som vilken försäljning som helst.

Detta blev ett kort svar så du får gärna komplettera med fler frågor.

Min epost är emil.blomqvist@lawline.se

Hälsningar,

Emil BlomqvistRådgivare