FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/10/2016

Gåvobrev, inte förskott på arv

Gåvobrev.

Min far vill ge min bror och mig en summa pengar, detta skall inte vara ett förskott på arv.

Vad ska brevet innehålla för att vara giltigt? Hur skall han formulera brevet?

Skall brevet bevittnas av andra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

När det gäller gåvobrev finns det inga formkrav, det finns alltså inga krav på vad gåvobrevet ska innehålla för att vara giltigt. Dock kan det vara väldigt bra att skriva ett gåvobrev, speciellt då gåvan inte ska vara förskott på arv. Om det inte framgår att gåvan inte ska ses som förskott på arv kommer den nämligen att räknas som just det.

I gåvobrevet bör alltså tydligt framgå att gåvan inte ska ses som förskott på arv och även vad gåvan består av, vem som är gåvogivare och gåvomottagare. När det gäller om gåvobrevet ska bevittnas krävs inte att så sker då som ovan nämnt det inte finns några krav på vad ett gåvobrev ska innehålla. Däremot kan det vara bra att trots allt bevittna gåvobrev då det kan vara bra som bevis om en tvist senare skulle uppstå.

Det finns alltså inga krav på vad gåvobrevet ska innehålla och man kan formulera ett gåvobrev som man vill, viktigt är dock att man är tydlig med vad man avser. Då gåvan kommer att ses som förskott på arv om inte annat framgår är det dessutom viktigt att göra ett gåvobrev i ett fall som ert, ärvdabalken 6:1. Det krävs alltså inte heller vittnen men det kan ändå vara bra om en tvist senare skulle uppstå.

För att få hjälp att skapa ett juridiskt korrekt gåvobrev kan du använda vår avtalstjänst som du hittar här.

MVH

Lisa AnderssonRådgivare