FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt15/09/2017

Gåvobrev för fastighet

Kan man upprätta ett gåvobrev för fastighet medan jag lever, är undertecknade och datum viktigt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ett gåvobrev måste uppfylla fyra olika krav för att vara giltigt, 4:1 och 4:29 Jordabalk (1970:994) (JB). För det första måste ett gåvobrev vara skriftligt. För det andra måste det framgå att gåvogivaren (den som äger fastigheten) vill ge bort fastigheten till gåvotagaren (den som ska få fastigheten). För det tredje måste det framgå om gåvogivaren vill ge bort hela fastigheten eller endast en del i denna. För det fjärde måste gåvogivaren och gåvotagaren skriva under gåvobrevet.

Ett gåvobrev måste inte bevittnas för att det ska vara giltigt. Men, för att gåvotagarens lagfartsansökan ska godkännas måste gåvogivarens namnteckning bevittnats av två personer, 20:7 p. 1 JB och 20:8 JB. Man måste ansöka om lagfart för att kunna registreras som ägare av fastigheten.

Det framgår inte i lag att ett datum måste skrivas på gåvobrevet för att det ska vara giltigt. I bevishänseende är det dock alltid att föredra att datum antecknas på handlingen. Man kan då lättare bevisa att personen befann sig på den plats där gåvobrevet upprättades.

Sammanfattningsvis kan man säga att det är mycket viktigt att gåvobrevet undertecknas av gåvogivaren och gåvotagaren. Gåvobrevet måste således upprättas när gåvogivaren och gåvotagaren är vid livet. Enligt lag finns det inte ett krav på att det ska finnas ett datum på gåvobrevet - men som sagts ovan är det alltid att föredra.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Malin BrännströmRådgivare