FrågaAVTALSRÄTTGåva13/12/2017

Gåvoavtalet ser inte komplett ut, kan gåvan därför vara ogiltig?

Hej!

Min mamma har gett min syster ett förskott på arv med 300.000 kr. Vi är 3 helsyskon. Min pappa dog för några år sedan.

Min syster har upprättat ett dokument som min mamma har undertecknat.

Jag vill veta om detta dokument som ser extremt enkelt ut är giltigt. Om inte önskar jag veta vad som fattas.

Om jag får en E-postadress till Er kan jag skanna in och skicka dokumentet till Er.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I ditt fall rör det sig om ett gåvoavtal mellan din mamma och din syster. När det gäller gåva i pengar behövs det egentligen inte ett skriftligt gåvoavtal, utan det räcker med ett muntligt. Det finns därför inte heller några krav på hur ett sådant avtal ska vara utformat. Att gåvoavtalet mellan din mamma och syster ser extremt enkelt ut, behöver alltså inte betyda att det inte är giltigt. Så länge din mamma ville ge pengarna till din syster, är gåvan giltig. Gåvan kan dock vara ogiltig om er mamma var i oförstånd och din syster utnyttjade det för att få pengarna.

Med stor sannolikhet är gåvan giltig. Det är bara i undantagsfall som den kan förklaras ogiltig. Skulle du ändå vilja att Lawline kolla på gåvoavtalet, är du välkommen att boka tid hos vår juristbyrå här.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare