Gåvan är skattefri - Polsk ränta beskattas i Sverige enligt skatteavtalet

Hej,

mina föräldrar som bor i Polen (jag bor i Sverige och är svensk medborgare) har satt in på mitt konto i en bank i Polen ca 250 000 kronor. Min tråga är:

1) Om dessa pengar vore en gåva, måste jag betala skatt antingen i Polen eller Sverige?

2) Om föräldrarna bara satte in dessa pengar temporärt på mitt konto för att erhålla lite högre ränta på dessa pengar. Hur ser beskattningen ut i sådant fall?

Tacksam för ett svar

Margareta

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

1) Frågan om Polsk skatterätt kan jag tyvärr inte svara på. Gåvorna är å andra sidan skattefria i Sverige.

2) Skattesatsen för bankränta är 30%. Beloppet anses disponibel den 31 december och måste tas in i deklarationen året därpå. Enligt skatteavtalet mellan Sverige och Polen beskattas räntan endast i Sverige.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Ovan svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar,

Sotirios ApostolouRådgivare