FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt26/02/2018

Gåva/avyttring av bostadsrätt

Hej! Jag och min ex sambo köpte en bostadsrätt för 1250 k för två år sedan. Han äger 50 % och jag äger 50 %. Det var han som lånade pengar på banken (85 % av lgh priset), men det är jag som betalar amortering och räntan varje månad. Nu vill jag flytta lånet till mitt namn och han vill skriva ett gåvobrev, så att jag kan äga 100 % av bostadsrätt och lånet. Skulle det betraktas som en försäljning? I så fal, hur bli det skattemässigt? Han tänker inte ta vinst på det, bara blir av med det lån och det är jag som har bott och betalat lgh hela tiden.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gåva eller avyttring?

Gåvor är skattefria enligt 8:2 inkomstskattelagen. För att en överlåtelse ska betraktas som en gåva måste dock tre rekvisit vara uppfyllda: transaktionen ska vara frivillig, innebära en värdeöverföring och gåvoavsikt ska finnas. Kravet på gåvoavsikt innebär att det generellt inte är fråga om en gåva i skatterättslig mening när gåvan förutsätter en motprestation. En sådan motprestation kan exempelvis vara ett övertagande av gåvogivarens lån. Till den del gåvan motsvaras av vederlag kommer överlåtelsen i stället att betraktas som en avyttring i skatterättslig mening. Exempelvis: om lånet är värt 250' och andelen i bostadsrätten 500' kommer halva förvärvet att betraktas som en avyttring och halva som en gåva.

Kapitalvinst

Avyttringar av kapitaltillgångar (som en bostadsrätt är) är skattepliktiga om de genererar vinst, s.k. kapitalvinst. Det är alltså bara om din tidigare sambo gör vinst på försäljningen jämfört med vad han köpte andelen för som han blir skatteskyldig. Är lånen du tar över mindre värda än vad han betalade för sin andel av bostadsrätten kommer han således inte att bli skyldig att skatta för överlåtelsen, eftersom det inte är fråga om en vinst.

Lawline RådgivareRådgivare