FrågaAVTALSRÄTTGåva22/08/2014

Gåva vid försäljning av bostadsrätt

Jag skulle vilja ha hjälp med ett skrivet avtal. Jag äger en bostadsrätt men mitt ex ska enligt överenskommelse oss emellan ha en del av vinsten. Jag har alla siffror hur uträkningen ska göras. Är det avtalet något jag kan få hjälp med, och till vilken kostnad?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Vad jag förstår av din fråga så ska ditt ex få en del av den eventuella vinsten vid en försäljning av din bostadsrätt, således ska ett gåvobrev upprättas. Genom ett samarbete mellan Lawline och Avtal24 kan du på ett enkelt sätt få ett korrekt juridiskt dokument om denna transaktion. Kostnaden för detta är 995 kr om du använder online-funktionen och 1995 kr om du bokar ett möte med en jurist som hjälper dig upprätta dokumentet. Se mer information här http://lawline.se/vara_tjanster/avtal

Värt att notera är att löfte om en gåva som huvudregel inte är juridiskt bindande, om löftet inte är skriftligt och dokumentet är överlämnat till gåvomottagaren. Se lag angående vissa utfästelser av gåva 1§ (länk https://lagen.nu/1936:83#P1S2)

Jag hoppas du fått svar på din fråga

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare