Gåva vid bodelning mellan sambor

Hej på Er

Jag har en son som är förlovat sedan 3 år tillbaka och dom känner varandra sedan 10 år och dom bor även tillsammans

Jag gav min son år 2014 vid ett tillfälle 200.000 kronor som sparpengar.Nu ska dom gå skilda vägar.....måste han dela pengarna med henne? Tacksam för ett svar

M.v.h. Georg Jäger

Lawline svarar

Hej,

Va trevligt att du vänder dig till oss här på Lawline och tack för din fråga!

Som jag förstår det är din son och dennes partner endast förlovande och sambos. Att vara förlovad ger enligt svensk rätt idag inga rättsverkningar, som exempelvis äktenskap. Att vara sambos ger dock rättsverkningar, genom Sambolagen (SamboL). Där föreskrivs att när samboförhållande upphör (exempelvis genom att man flyttar isär, 2 § SamboL.) så ska en bodelning ske, 8 § SamboL. Enligt 8 § SamboL. ska endast sambors samboegendom (eller det som föreskrivs genom samboavtal, 9 § SamboL) ingå i bodelningen. I 3 § SamboL. föreskrivs att samboegendom är "Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning".

Din gåva på kontanta medel till din son kan således inte anses utgöra samboegendom och kan inte ingå i bodelningen om inget annat avtalas parterna emellan genom ett samboavtal.

Med vänliga hälsningar,

Sandra NordinRådgivare