Gåva till sambo och arvsrätt

Har en betald husbil till ett värde av ca 800000kr och som jag äger själv.

Undrar om jag kak ge bort denna till min sambo utan att det skulle bli problem med arvsrätten vid mitt frånfälle?

Vi har två gemensamma barn och jag har två barn sedan tidigare.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Utgångspunkten måste här vara att du förfogar över din egendom. Att du under din livstid ger bort egendom till din sambo har i stort ingen påverkan på arvsrätten. Om du istället hade husbilen till en bröstarvinge hade situationen varit annorlunda och husbilen hade ansetts utgöra förskott på arv, om inget annat föreskrivits, 6:1 ÄB.

Det som aktualiseras i det här fallet kan vara dina barns rätt till sin laglott i din kvarlåtenskap. En bröstarvinge har alltid rätt till en halv arvslott (laglott), se 7:1 ÄB. Enligt 7:3 ÄB kan en bröstarvinge jämka det testamente som inkräktar på laglotten. I ditt fall är 7:4 ÄB relevant, som stadgar det s.k. förstärkta laglottsskyddet. Bestämmelsen föreskriver att om en arvlåtare under sin livstid givit en gåva under omständigheter som är att likställa med ett testamente så ska även denna egendom inräknas då en bröstarvinge vill krävs sin rätt till laglott. Med omständigheter som är att likställa med ett testamente avses den situation att en arvlåtare skänker bort egendom då arvlåtaren tror sig stå nära döden. Det rör sig alltså inte om en allmän gåva mitt i livet.

Av det anförda så kan jag sammanfatta med att säga att jag inte tror att arvsrätten kommer att påverkas av att du skänker bort din husbil till din sambo.

Marcus CarlssonRådgivare