Gåva till bröstarvinge presumeras vara förskott på arv.

vad händer med en gåva som gavs av en mor till 2 av tre söner 1980-talet, 2009 dog modern, och nu har även fadern avlidit, då kräver tredje sonen att detta var förskott på arv, det finns ett inbördes testamente mellan makarna. och det finns ett gåvobrev men där står det inte att det inte ska ingå i kommande arv. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej!

Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag vet inte vad det står i det utfärdade gåvobrevet och har därmed svårt att kommentera vad som står i gåvobrevet. Men eftersom du skriver att det inte är nämnts något om förskott på arv i testamentet så utgår jag från att det är presumtionsregeln som gäller.

En gåva till bröstarvinge utgör förskott på arv såvida det är klarlagt att gåvan inte hade som syfte att vara ett förskott. Detta innebär att en förälder som ger en gåva till sina barn ska som huvudregel ses som förskott på arv. Om det framgår av gåvobrevet eller sägelse under givandet av gåvan, att gåvan inte ska ses som förskott på arv eller om det framgår med hänsyn till omständigheterna i din situation att det inte vore rimligt att det ska vara förskott på arv, så ska det inte betraktas som så. Detta framgår av 6 kapitlet 1§ ärvdabalken. Gåvan ska då avräknas på bröstarvingens arvslotten enligt 7 kapitlet 2§ ärvdabalken.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om inte får du gärna skriva en kommentar nedan så ska jag utveckla eller förtydliga mitt svar. Ha det bra!

Mvh Samuel Lindblad

Samuel LindbladRådgivare