Gåva till barnbarn

Gåva eller förtida arv?

Min bror, med barn, har inte haft någon kontakt med vår mamma sedan barnsben.

Jag och mina barn har alltid umgåtts och hjälpt mamma på olika sätt. Vi har nog träffats ca 5 tim/vecka.

Mina barn har alltid fått födelse- och julklappspengar, ca 1000:-/barn och år. Dessutom har hon "petat" till dem lite pengar då och då (inga stora summor). Jag tror inte att mina brorsbarn har fått några pengar av mamma.

Nu har min mamma avlidit och det är dags för arvskifte.

Räknas dessa pengar som förtida arv eller bara som gåva?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Det finns olika bestämmelser om förskott på arv vad gäller bröstarvingar och andra arvingar. Bröstarvingar är arvlåtarens barn. I ditt fall är din mor arvlåtare till dig, men inte till dina barn (hennes barnbarn). Förskott på arv kan inte endast komma i fråga vad gäller bröstarvingar, utan även gåvor till andra arvingar kan utgöra förskott på arv (6 kap. 1 § ärvdabalken). Beträffande bröstarvingar är presumtionen att en gåva till dem är ett förskott på arv, medan det motsatta gäller för andra arvingar. Det vill säga är utgångspunkten att en gåva till en annan arvinge endast betraktas som en gåva och inte som ett förskott på arv. Denna utgångspunkt kan brytas om gåvogivaren tydligt avgivit en avsikt att gåva ska ses som förskott på arv eller det av omständigheterna framgår att så är fallet.

Gåvorna från din mor till dina barn ska sålunda inte ses som förskott på arv (om inte hon bestämt annat). I undantagsfall kan gåvorna avräknas på ditt arv, men då krävs det att gåvorna egentligen var till för dig. Det är inget i ditt fall som tyder på att så skulle vara fallet här. Slutligen så ska pengarna som huvudregel räknas som gåva.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare