Gåva till barnbarn

Hej,min mormor skänkte mej en större summa pengar medans hon levde.Nu efter hennes död har detta "uppdagats" genom hittad bankinsettning.Krävs det ett gåvobrev för att denna summa ska hållas utanför vid bouppteckningen då det finns flera arvingar? Mvh Örjan

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gällande arv så är huvudregeln att de gåvor som en bröstarvinge får under arvlåtarens livstid ska avräknas på det arvet som denne sedan får. Du som barnbarn är inte bröstarvinge till din mormor, vilket innebär att ditt eventuella arv efter din mormor inte kommer påverkas av denna gåva du fått av henne, om hon inte har föreskrivit detta eller att det kan antas ha varit avsett då du fick gåvan. Inte heller ska denna gåva vara del av den bouppteckning som nu ska göras. Detta framgår av 6 kap 1 § Ärvdabalken.

Den gåva du fått av din mormor kan alltså inte ses som ett förskott på arv, och ska hållas utanför bouppteckningen.

Det kan dock bli aktuellt med reglerna om förskott på arv om din mormor inte har några bröstarvingar i livet, alltså inga barn i livet.

I ditt fall, om din mormor har barn i livet, så finns det inget som talar för att detta var avsett som något annat än en gåva till dig, och det är i så fall helt friskrivet från arvet.

Hoppas det var svar på din fråga! Skriv gärna en ny fråga om något fortfarande är oklart.

Sara EnerbäckRådgivare