Gåva till barn utan att vara förskott på arv

Hej har en särbo som har 3 bröstarvingar. Kan han ge bort sin husbil till sin ena dotter nu medan han lever . Han vill ej den ska ingå i arvet pga de andra barn fått jätte mycket ekonomiskt stöd genom åren, vilket denna dotter ej fått .Hur gör han isåfall?

Tacksam för snar svar

MV

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den här sortens frågor regleras ärvdabalken.

Av 6 kap 1 § 1 stycket ÄB framgår att gåvor till bröstarvingar presumeras vara förskott på arv. Den som har fått förskott på arv, får sin arvslott minskad med gåvans värde vid arvsskiftet.

Men detta är som sagt endast en presumtion. I samma stycke står det att presumtionen endast gäller om inte annat har föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett.

Alltså, om din särbo skriver i gåvobrevet att det inte ska räknas som förskott på arv så kommer det inte heller att vara det! Viljeförklaringen behöver inte ens uttryckas i anslutning till gåvan. En sådan viljeförklaring, att gåvan inte ska räknas som förskott på arv, kan även ges i testamente eller muntligen.

Hoppas det gav svar på din fråga!

Gustaf ÅleskogRådgivare