FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt30/07/2015

Gåva till barn

Hej.

Jag är 67 år och undrar hur mycket kan jag ge i gåva eller som förtid arv i pengar till mina barn utan att behöva betala skatt.

Om det är skatt över ett visst belopp är det i sådana fall en särskild procentsats.

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej,

och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga. Reglerna som styr beskattningen vid överlåtelser av en fastighet finns i inkomstskattelagen (IL). Den hittar du https://lagen.nu/1999:1229 . Reglerna om förskott på arv finns in ärvdabalken (ÄB). Den hittar du https://lagen.nu/1958:637 .

Då dina barn är bröstarvingar ÄB 2:1 & 2:2 kommer gåvan med största sannolikhet räknas om ett förskott på arv ÄB 6:1. Detta kommer inte att påverka beskattningen av gåvan.

Beskattning

Du kan ge bort hur mycket du önskar utan att behöva betala skatt IL 41:1 & 2, 42:1 & 44:3. Inte heller dina barn behöver skatta för pengarna som du ger bort IL 8:2.

Skulle det handla om en fastighet eller en bostadsrätt så kan det dock bli så att du kommer att behöva betala skatt om du får något i utbyte för din gåva. Exempelvis om dina barn tar över lån i utbyte mot att de får en bostadsrätt eller en fastighet.

Skulle du behöva hjälp med att upprätta ett eventuellt gåvobrev så kan du komma i kontakt med våra samarbetspartners, som är kunniga jurister på familjerättens område, här.

Bästa hälsningar

Mattias OlssonRådgivare