FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt16/09/2014

Gåva till barn

Hej, Min far har köpt sommarstuga och jag står på kontraktet också men vi kom på att jag har kronofogden på mig? Så min undran är om jag kan skriva min del på min 3åring ? Så har han ett arv ..

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag ska försöka ge en översikt av det rättsliga läget som din fråga aktualiserar. Först måste avgöras om det rör sig om gåva av fast eller lös egendom. Vad som utgör fast egendom framgår av Jordabalken (JB) 1 kap. 1 § som fastslår att fast egendom är jord indelad i fastigheter. Sommarstugan utgör därför fast egendom under förutsättning att den inte står på någon annans mark (s.k. ofri grund). I så fall utgör den istället lös egendom.

Gåvan förutsätter att du utser en god man. Anledningen till detta är att så länge ditt barn är omyndigt är du barnets förmyndare. Någon måste därför för barnets räkning räkning emot gåvan, vilket alltså görs av en god man.

Betraktas sommarstugan som lös egendom fullbordas gåvan enligt reglerna i lagen (1936:83) angående vissa utfästelser om gåva 1 § - det vill säga genom en handling som särskilt upprättats för att tjäna som bevis för utfästelsen.

Betraktas sommarstugan som fast egendom tillämpas JB 4 kap. 29 § som hänvisar till JB 4 kap. 1-3 §§. Detta innebär att det behövs ett gåvobrev med en överlåtelseförklaring som ska skrivas under av dig som överlåtare och mottagaren (i form av en god man). Vid gåva av fast egendom till barn aktualiseras Föräldrabalken (FB) 13 kap. 10 §. Där framgår att om barnet är omyndigt krävs överförmyndarens samtycke för en sådan gåva. Överförmyndare finns i varje svensk kommun. Samtycke kan lämnas om "det inte kan anses olämpligt med hänsyn till egendomens natur, den omyndiges ålder och framtida behov eller omständigheter" (FB 13 kap. 10 § 2 st.).

Eftersom du har skulder hos kronofogden kan det vara bra att tänka på följande. Ifall du inte lyckas betala dina skulder finns risken att du sätts i personlig konkurs. Den konkursförvaltare som då utses har under vissa förutsättningar befogenhet att återvinna gåvor som du gett innan den personliga konkursen. Det betyder att gåvan går tillbaka och dess värde kan användas för att betala dina borgenärer.

Är det något som är oklart får du gärna återkomma, jag kan rekommendera vår telefonrådgivning om det är något särskilt som behöver utvecklas. Numret är 08-533 300 04 och tjänsten är öppen måndag till onsdag mellan klockan 10.00-16.00.

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare