FrågaFAMILJERÄTTBodelning11/11/2014

Gåva som enskild egendom

Hej, Mina föräldrar har avyttrat en fastighet och vill ge mig en summa pengar som de och jag vill skall vara enskild gåva. Jag är gift och har tänkt att använda dessa pengar för att amortera på mitt och min hustrus gemensamma huslån. Hur skall gåvobrevet utformas så att denna gåva förblir enskild och inte giftorättsgods vid eventuell framtida separation?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att undgå att en gåva blir gitorättsgods (och därmed ska delas lika vid en framtida bodelning mellan er) går det att skriva ett villkor i gåvobrevet att gåvan ska vara enskild. Detta framgår av Äktenskapsbalken 7 kap 2 § https://lagen.nu/1987:230#K7P2S1.

Det finns inget krav på exakt hur det ska utformas utan det är tillräckligt att skriva in ett villkor som bestämmer att gåvan ska anses som enskild egendom. Ett gott råd är att gå till er bank för att få hjälp med att skriva gåvobrevet.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare