Gåva skyddad från bodelning vid eventuell äktenskapsskillnad?

Hej.

Jag har fått en ganska stor summa pengar i gåva från min mamma. Vi har skrivit gåvobrev där det står att det inte är förskott på arv och att gåvan är min enskilda egendom.

Räcker det för att min fru inte ska kunna göra anspråk på de pengarna vid en eventuell skilsmässa?

Eller måste vi skriva ett äktenskapsförord eller liknande för att jag ska vara säker?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vid en eventuell skilsmässa ska er gemensamma egendom (ert giftorättsgods) fördelas mellan er genom bodelning (se 9 kap. 1 § 1 st. och 10 kap. 1 § äktenskapsbalken). Vid bodelning räknas summan av vardera makens giftorättsgods ihop, avdrag görs för de skulder maken har och sedan delas giftorättsgodset så att vardera make får hälften var.

Din enskilda egendom påverkas alltså inte av en eventuell skilsmässa. Det räcker därför med att gåvobrevet har villkoret att pengarna ska vara din enskilda egendom (se 7 kap. 2 § 1 st. 2 p. äktenskapsbalken). Din fru har inte rätt till någon del av pengarna vid en eventuell skilsmässa.

Vänlig hälsning,

Caroline OravaRådgivare