Gåva ska inte räknas som förskott på arv

Hej!

Min mormor vill ge bort sin bostadsrätt som en gåva till en av sina döttrar.

Räcker det att hon skriver ett gåvobrev där det står utförligt vad hon ger bort och till vem samt att det inte ska vara ett förskott på arvet?

Bostadsrätten är värd ca 1,5-2 miljoner kronor.

Om det skrivs i gåvobrevet att det inte ska vara ett förskott på arvet kan den andra systern på något sätt sätta sig emot detta den dagen det är en bouppteckning och göra så att systern som fick bostadsrätten blir betalningsskyldig eftersom gåvan är av så stort värde?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I lagen finns en presumtion för att det som en arvlåtare (din mormor i detta fall) under sin livstid gett bort till en bröstarvinge (barn, barnbarn osv.) ska avräknas som förskott på arvet, eftersom man utgår från att arvlåtaren oftast vill att varje barn ska få lika mycket. En arvlåtare som vill gynna en bröstarvinge kan dock bestämma att en gåva inte ska avräknas som förskott på bröstarvingens framtida arv och då gäller inte presumtionen längre (6 kap. 1 § 1 st. ärvdabalken). Ett bra sätt att uttrycka denna vilja är precis som du föreslår; att din mormor skriver ett gåvobrev där det står att gåvan inte ska vara ett förskott på arvet.

Den dagen det blir bouppteckning kan den systern som fick bostadsrätten under vissa omständigheter bli ersättningsskyldig för den delen av gåvans värde som skulle blivit arv till den andra systern. Detta regleras i 7 kap. 4 § ärvdabalken och blir aktuellt vid situationer som t.ex. när arvlåtaren skänker bort egendom på sin dödsbädd eller egendom som arvlåtaren kan tänkas ha nytta av fram till sin död trots att den är bortskänkt. I dessa situationer likställs gåvan med ett testamente och en arvlåtare får inte testamentera bort en bröstarvinges laglott (hälften av arvslotten). Om din mormor har tänkt bo kvar i bostadsrätten efter att hon gett bort den till sin dotter är detta en situation som faller in under bestämmelsen. Då hjälper det inte att ha skrivit ett gåvobrev. För att ersättningsskyldigheten ska inträda krävs att den systern som inte fått bostadsrätten väcker talan vid domstol inom ett år från bouppteckningens avslutande.

Med vänlig hälsning,

Caroline OravaRådgivare