Gåva och förskott på arv

Jag undrar vad som gäller vid förtida uttag av arv. Min mamma flyttade nyligen in på ett gruppboende och hon har en bostadsrätt som hon skulle vilja överlåta till mig. Hon har en demenssjukdom men är inte svår att kommunicera med så jag undrar om det skulle räcka att hon skriver på ett papper eller säger att hon vill överlåta bostadsrätten till mig som förtida uttag av arv. Vi har inga andra nära släktingar och mamma har inget testamente så jag kommer att ärva allt när hon avlider. Mamma har dessutom en del besparingar så en stor del av hennes tillgångar är inte bundna i bostadsrätten.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din mor har all rätt att ge bort sin bostadsrätt till dig. Inget tyder på att hon inte skulle vara kapabel att rättshandla (dvs ingå t.ex. gåvoavtal). Att hon har en demenssjukdom betyder inte per automatik att hon inte kan ge bort sin egendom. En bostadsrätt är så kallad "lös egendom", till skillnad från fast egendom. Vid överlåtelse (t.ex. bortgivande eller säljande) av lös egendom finns inga formkrav. Det räcker således att din mor uttrycker en vilja av att ge bort sin bostadsrätt till dig och att du accepterar gåvan och tar emot den för att gåvan ska vara gällande (detta följer av 1 § gåvolagen).

Vad gäller arv finns regler av intresse i ärvdabalken. Enligt 6:1 gäller att vad arvlåtaren (dvs din mor) i livstiden har gett en bröstarvinge (dvs dig) skall avräknas som förskott på dennes arv efter arvlåtaren, om inte annat har föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett. Värdet av bostadsrätten som du fått i gåva kommer således räknas av när det blir dags att dela ut arvet. Är du som du beskriver den enda arvingen spelar detta naturligen ingen roll.

Hoppas att svaret hjälpte och tack än en gång för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare