Gåva med förbehåll om enskild egendom

Hej

jag har fått en del av ett hus av min mor (som enskild egendom)

är gift .Vi har inga gemensamma barn .

jag har 3 barn sen tidigare

om jag dör ,kan min nuvarande man ställa krav på att han ska ha huset

eftersom jag inte har skrivit ett testamente

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 23kap. 1§ Ärvdabalken ska det när en make/maka dör upprättas en bodelning enligt bestämmelserna i Äktenskapsbalken. 9kap. 1§ Äktenskapsbalken stadgar att en bodelning ska ske och 10kap. 1§ Äktenskapsbalken föreskriver att det är makarnas giftorättsgods som ska ingå i bodelningen. Vad som är giftorättsgods framgår av 7kap. 1§ Äktenskapsbalken, allt som inte är enskild egendom är giftorättsgods. Enligt 7kap. 2§ 2p. Äktenskapsbalken är huset som du har fått av din mor enskild egendom och ska således inte ingå i bodelningen.

Eftersom bostaden är enskild enligt 7:2 2p Äktenskapsbalken blir heller inte bestämmelsen i 11kap. 8§ Äktenskapsbalken om övertagande av gemensam bostad tillämplig.

Alltså kan din man inte ställa några krav på att han ska ha huset oavsett om du har skrivit testamente eller ej.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Gustav WahlbergRådgivare