FrågaFAMILJERÄTTBodelning11/04/2014

Gåva innan äktenskapsskillnad

Min dotter är gift utan ha äktenskapsförord. Det knakar i relationen och hennes man säger att han vill skiljas. Kan min dotter ge mig pengar som gåva i detta skede? Kan en domstol undersöka banktransaktioner genomförda före ansökan är inlämnad till tingsrätten?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Situationen du undrar över regleras i äktenskapsbalken, https://lagen.nu/1987:230#K11P4S1.

Du säger att din dotter och hennes man inte har upprättat ett äktenskapsförord. Detta innebär att allting som de äger är giftorättsgods om inte någon av dem exempelvis fått någonting i gåva eller arv med det villkoret att det ska vara enskild egendom. I sådant fall ingår den egendomen inte vid en eventuell bodelning.

I 11 kap 4 § ÄktB stadgas att om den ena maken utan samtycke från den andra maken inom tre år innan talan om äktenskapsskillnad väcktes inte i obetydlig del minskat sitt giftorättsgods genom gåva ska denna del räknas med vid bodelning.

Detta innebär att om din dotter ger dig pengar i gåva som utgör giftorättsgods och de sedan skiljer sig inom tre år från detta kommer detta belopp som hon gett i gåva till dig att räknas med i beräkningen vid bodelningen.

För att förtydliga med ett exempel.

Säg att din dotter och hennes mans giftorättsgods uppgår till 1 000 000 kr. Din dotter ger dig 300 000 kronor i gåva inom tre år innan de skiljer sig. Det finns 700 000 kronor kvar vid bodelningen och det kommer då att räknas som att de 300 000 kronorna som du fått i gåva fanns kvar vilket leder till att din dotter kommer att få ut 200 000 kr och din dotters man kommer att få 500 000 kr.

Det föreligger alltså en rätt att undersöka huruvida någon minskat sin del av giftorättsgodset genom att bland annat undersöka banktransaktioner.

Jag hoppas att detta hjälpte!

Hälsningar,

Fredrik WigghRådgivare