FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt01/07/2016

Gåva "i retur"

Hej och tack för att ni utför denna tjänst!

Jag har läst igenom flera av svaren, som berör mitt dilemma(gåva av fastighet)

Men ej fått riktigt klar för mig, vad jag kan göra.

2010 fick min dotter vår sommarstuga i gåva av mig.

Ett nyttjanderättsavtal för mig och min make upprättades.

Nu vill vi att gåvan går tillbaka. Dottern är med på detta.

Går det att hon låter gåvan av fastigheten gå tillbaka?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag antar att ett skriftligt gåvobrev eller liknande handling upprättades när din dotter fick sommarstugan av dig, och att det därmed är hon som står på lagfarten osv. Det är med andra ord hon som är fastighetens nuvarande ägare. Eftersom det råder avtalsfrihet i Sverige kan ni avtala om att gåvan ska gå tillbaka. Om ni nu vill att ett ägarbyte ska ske behöver ett nytt skriftligt avtal upprättas i enlighet med reglerna i 4 kap. 1 § samt 4 kap. 29 § jordabalken. Detta eftersom sommarstugan räknas som fast egendom och därför har särskilda formkrav som måste vara uppfyllda för att avtalet ska gälla!

Så det räcker alltså inte med att ni bestämmer att gåvan ska gå tillbaka, utan ni måste genomgå samma "procedur" som när ni gav bort sommarstugan, med skriftligt avtal och ny lagfartsansökan för er del.

Hoppas att mitt svar gav er lite hjälp på traven! Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Sara WelinRådgivare