FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt31/08/2017

Gåva från myndigt barn till förälder

Är gåva från myndigt barn till förälder skattefritt ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt 8 kap. 2 § inkomstskattelagen så är förvärv genom arv, testamente, gåva eller bodelning skattefria.

För att en gåva av fastighet skattemässigt ska räknas som gåva krävs att eventuell betalning understiger fastighetens taxeringsvärde. Överstiger en eventuell betalning fastighetens taxeringsvärde räknas hela "gåvan" som ett köp.

Hoppas att du fått svar på din fråga

Vänligen,

David McKenzieRådgivare