FrågaFAMILJERÄTTBodelning14/10/2014

Gåva före bodelning

Hej! Min mamma gav mig och min bror lite pengar för några veckor sedan.

Nu ska hon och hennes man skilja sig. De är gifta. Vad händer med pengarna ( som hon arbetat och sparat ihop själv ) som hon gav till oss? Måste vi ge tillbaka hennes pengar så att hennes man får häften av det?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vid en skilsmässa skall det som du säger göras en bodelning. Detta regleras främst i äktenskapsbalken, https://lagen.nu/1987:230#K10. Grundprincipen är att allt "giftorättsgods" skall ingå i bodelningen, och giftorättsgods är allting som inte enligt någon särskild bestämmelse skall ses som "enskild egendom". Giftorättsgods inkluderar bland annat löneinkomster och liknande, så det är i och för sig så att de pengar din mamma har sparat ihop är giftorättsgods. Detta innebär dock inte att hon inte kan skänka bort pengarna, och så länge en gåva är fullbordad (till exempel i detta fall genom att pengarna lämnats över i kontantform eller hamnat på något av era konton) gäller den.

Den egendom som skall ingå i bodelningen beräknas enligt, 9 kap. 2 § äktenskapsbalken, utifrån egendomsförhållandena den dag talan om äktenskapsskillnad väcktes. Därmed ingår inte pengarna i bodelningen så länge gåvan är fullbordad innan denna dag. Om det nu är så att ni har fått pengarna efter att talan om äktenskapsskillnad inleddes, ingår summan fortfarande i bodelningen. Detta innebär dock inte att ni behöver lämna tillbaka pengarna, men delningen kommer att ske "som om" er mamma hade pengarna (eftersom hon hade dem då talan om skillnad inleddes).

Det måste också påpekas att, beroende på hur mycket pengar det rör sig om, kan 11 kap. 4 § äktenskapsbalken vara aktuell. Denna bestämmelse innebär att om någon av makarna inom tre år före talan om äktenskapsskillnad "i inte obetydlig omfattning" och utan den andra makens samtyckte genom gåva har minskat sitt giftorättsgods skall bodelningen beräknas som om gåvan aldrig hade ägt rum. Detta gäller alltså om gåvan är fullbordad före talan om äktenskapsskillnad inleddes. Om pengarna är en stor andel av er mammas egendom, kan tyvärr detta bli aktuellt. Det innebär dock i och för sig inte heller att ni behöver lämna tillbaka några pengar.

Lycka till, och hoppas att du fick svar på din fråga!

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare