Gåva - enskild egendom

Hej!

Jag har ett par frågor kring enskild egendom.

Min mamma vill ge mig pengar som ska vara min enskilda egendom, och vi undrar om det finns några speciella krav på utformandet av ett gåvobrev i detta fall eller om det räcker med något i stil med denna text:

"Jag, NN, xxxxxx-xx, har idag som gåva skänkt min dotter NN, xxxxxx-xx, sexhundratusen kronor (600 000kr).

Gåvan är inte att se som ett förskott på arv eller del av arvslott.

Gåvan, vad som kan komma i dess ställe samt dess avkastning skall vara mottagarens enskilda egendom.

Underskrift av gåvogivare samt mottagare med datum"

Jag undrar också om det stämmer att om det står i hennes testamente att det jag ärver ska vara enskild egendom så räcker det, d.v.s. att man inte dessutom behöver upprätta ett äktenskapsförord?

Hälsningar,

Helena

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att upprätta ett gåvobrev likt det du exemplifierar torde utgöra ett giltigt sådant. För att egendomen därutöver ska anses som enskild sådan krävs och inte förskott på arv är det lämpligt att även för in det i avtalet.

Vad beträffar enskild egendom via testamente så bör det även där regleras i avtalet att det som ärvs också ska utgöra enskild egendom.

Om du behöver assistans med att formulera ett gåvobrev samt testamente efter dina önskningar rekommenderar jag att du vänder dig till en jurist.

Med vänlig hälsning,

Elias KarlssonRådgivare